fredag 10 december 2010

Integritet - till vilket pris ?

Ibland blir det till att fundera över globala problem också. Som idag. I avsaknad av lokala sådana så har det ägnats en del mediatid åt Julian Assange och hans Wilileaks.
Min alldeles egna åsikt är att han behövs, därför att han symboliserar något jag fått för mig många tycker men få vågar säga in public.
- Vad får integritet kosta ?

Man kan exemplifiera detta genom att titta på hur flygsäkerheten radikalt skärptes efter 11 Septemberattackerna. Med all förståelse och i stor utsträckning även rättvist (eftersom det skedde på bred front över Tellus som planet) blev det inskränkningar i vätskor man fick ha med sig, mer omfattande visitation och röntgen av bagage osv osv.
Men det som fått bägaren att börja rinna över är ju de s k nakenkamerorna. Där någonstans går t o m min gräns för vad jag känner är ok att utsätta sig för. Hellre klädde jag av mig live inför dem i ett avskilt rum. Då vet jag iaf att det inte mobilfotas eller smygrunkas för att jag är en snygg typ ... :)

Artikeln jag länkar till är mycket mycket träffsäker i detta sammanhang. J.A och Wikileaks har gjort något mycket intressant, nämligen riktat en egen nakenkamera mot maktens centrum och låter sedan bilderna göra resten av jobbet. Är han per definition då terrorist eller farlig för samhället ? För att de sprider information om övervakarnas härjningar ?

Läs. Begrunda. Tyck.
Det fria ordet är fortfarande en av de västerländska unikumerna och det bör utnyttjas. Jag säger inte "Upp till kamp". . .det vore att ta i. Men jag säger nog "Stå på dig, annars är det någon annan som gör det".

Vem skall övervaka övervakarnas övervakare om detta fortskrider...??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar