onsdag 25 maj 2011

en liten insikt . .

Ibland (men inte så rackarns ofta hihi) kommer jag till en och annan god insikt. En sån där sak man inte bara minns för stunden, utan som faktiskt kan få lite mer långtgående positiv förändring.

Som nu t ex. Såhär va : fram till för några månader sedan var jag väldigt bra på att agera i affekt. Tålamod och tid för tanke gick inte alltid ihop med det som skedde, och jag både sa, skrev och gjorde saker ibland lite väl impulsivt. Inte så att det fick stora negativa konsekvenser, men ändå så att det hade kunnat skötas lite bättre om man väntat ut saken lite.
Så ställdes jag inför en minst sagt knepig situation på jobbet. Ett beslut behövde fattas av mig, ingen direkt närvarande för bollplankning. Jag hade kunnat bestämma saken direkt, det saknades inte precis underlag. Men i min tvekan där och då så kände jag spontant att jag borde sova på saken. Så jag läste igenom allt en gång till, stängde ner och åkte hem. Ansträngde mig för att inte tänka så mycket på saken under kvällen, sov för övrigt som en stock.
Dagen efter på jobbet tog jag fram mappen med saker, funderade en stund och gjorde en liten lista på för och nackdelar med respektive alternativ. Det fungerade för mig, jag tog ett beslut och drev igenom det. Fick sedan kvick och positiv återkoppling av högste chefen för att det blev rätt inte bara kortsiktigt utan även ur ett lite vidare perspektiv.

Det här kom att förändra mig lite. Jag märker nu mer och mer att ställs jag inför ett beslut är det bättre att sova på saken, tänka om och tänka nytt ibland. Låta saken "mogna". Beslutet blir oftast bättre och mer rätt då. Givetvis förutsätter detta att man inte måste fatta ett snabbt beslut på plats (läget kanske kräver just det) . . utan att man kan ta sig denna tid.

Det blev en combo av tålamod, självkontroll, impulskontroll och att våga fatta ett svårt beslut. Output´n blev faktiskt en liten livsläxa jag tar med mig . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar