lördag 2 oktober 2010

Tidspassning ??

Jag tänker i mitt stilla sinne att en tidpunkt som anges i något sammanhang står där av en orsak. Öppettider t ex. Avgångstider för tåg/flyg/båt. Eller för den delen en starttid av något slag.
I teorin är ju tanken att den eller de som önskar delta / besöka / hänga med faktiskt har denna tidpunkt som nån form av fixpunkt och ser till att planera dagen därefter. Man ställer väckarklockor, förbereder sig och kanske till och med har en viss tidsbuffert om det behövs.

Under åren som barn och tonåring präntades det in i stackars bloggaren här att tider är absoluta. Man passar tider och sen är det bra med det. Det är respektlöst mot utfärdaren av ett givet klockslag att inte hålla överenskommet klockslag, och vill man uppfattas som en person som tas på allvar och håller vad man kommit överens om så är just Tider och Klockslag en bra sak att visa det på. Bland annat ..*s*...

Ens barns förhållningssätt till tider blir såklart en direkt avspegling av föräldrarnas. Ett visst intryck kan komma av andra också, men litet i det stora hela tror jag. Undertecknad har under åren strävat efter att visa för barnen hur mkt enklare tillvaron blir om man sätter ett klockslag och sen backar lite och försöker vara klar lite innan, så man hinner de där sista visst-fasen-jag-ska-bara som ofta inträder. Det går bättre och bättre, och särdeles imponerad är jag av dem de senaste 2 veckorna där morgon-drillen gått riktigt riktigt bra. Inte bara kommer vi iväg när vi behöver, det sker utan massa tjabbel och trassel också. Pappa-med-tidspassning har berömt och kramat om dem för detta, och de skiner upp varje gång.

Men hur blir det sen då, när moderskapet ser tider som något relativt ? En överenskommen tid är mer eller mindre +/- 15-30 min och utan knussel kan det bortförklaras med nästan vad som. Man inser lätt att när två sådana ytterligheter till personer ska försöka samarbeta så uppstår det ett visst mått av gnissel i maskineriet.

Dagsfärskt exempel..? Självklart. Barnen är ätna, påklädda och tandborstade. De var klara 8,57 för moderskapet sa själv igår att hon skola komma kl 9.
Klockan 09,28 är det ännu inget sådant moderskap i sikte. Barnen undrar, ser på klockan och poängterar tonlöst "det är för sent, klockan är långt över nio nu". Pappa kan inget annat än hålla med....

Ha en trevlig dag.

2 kommentarer:

  1. Hur gick det sen, fick du angiven lämningstid och kom de hem i relation till den? =)

    Hade de haft en bra dag?

    Kram!
    /Milou

    SvaraRadera
  2. Pappa-bloggägaren3 oktober 2010 kl. 18:06

    De hade en bra dag enl. barnen. Fick såklart fråga om "vad planen var" och moderskapet snäste av mig med något om att det var redan kommunicerat från henne, hade jag int uppfattat det så var det mitt problem". . . . fukkin attityd.

    SvaraRadera