fredag 25 juni 2010

Storhelgerna har jag - Nice !

För en vecka sen frågade barnens mamma om jag ville vara ledig på midsommar. En mycket mycket ovanlig frågeställning från henne då hon ju jobbar alla helger (mongo-schema valt av henne själv) och jag hade så smått börjat kika på nåt för midsommarafton.
Jag svarade att det kunde vara trevligt och en kort förklaring från henne hur hon tänkte sig vara hos nån kompis som kände barnen så hon skulle åka o jobba när de somnat.
"Nåja, hennes val" tänkte jag. Filade lite smått på några idéer, snackade med några kompisar. Det började forma sig en singelpappa-aktivitet men jag vågade inte definitivt boka nåt. Xet´s verksamhet är inte definitiv.. :) . . och mkt riktigt, i onsdags e.m kom det:
-Jag får jobb hela midsommarafton, fr kl 11 till 01. Hur gör vi ?

Ehh ? Vadå "hur gör vi" tänkte jag. Finns ju inga alternativ för dig och inga för mig eftersom du väljer bort barnen på en TILL storhelg det här året. Mitt svar var enkelt :
- Du gör som du vill, men berätta för barnen vad du har valt.
Hon grimaserade lite, sa "självklart" och sen avslutades samtalet.

Igår e.m när jag kom från jobbet skulle vi flytta saker och barn. Handling på schemat så vi fick med oss allt vi behöver. Hon tycktes förutsätta att vi skulle vara hemma i lgh och cykla till midsommarfirandet här i kommunen. Jag hade dock ordnat med min bror och hans familj så vi får komma o fira med kusinerna. När jag berättade för barnen (i bilen) blev de jätteglada.
Xet fick höra det av dem senare när vi kom hem igen och då syntes ganska tydligt att hon blev förvånad och så försökte hon hålla masken inför barnen, tala om för dem hur kul det skulle bli osv osv.
Blickarna och minspelet sa dock nåt helt annat.
Just innan hon skulle säga godnatt kom dottern på 5 år:
-mamma, varför måste du jobba jämt när det är nåt kul ?
- För att det är mitt jobb älskling, mamma jobbar såhär.

Tror nog inte dottern förstod där och då de långsiktiga konsekvenserna. Det lär dröja några år till. Men fortsätter hennes mamma i den här stilen kommer ju signalen till barnen bli att storhelger är jobbet viktigare och ni får vara med pappa.

Jag har inget alls emot att fira vad som firas bör med barnen. men för Deras skull önskar jag långsiktig att delaktighet från deras mor blir ett mer stående inslag. Att fira vilken som helst storhelg i alternativ form innan eller efter blir aldrig detsamma. Kan jag inte tänka mig...

Glad Midsommar på Er !


PS. För den som inte vet vad midsommar är, klicka o läs... :)DS.
http://http://en.m.wikipedia.org/wiki/Midsummer?wasRedirected=true

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar